امانتداری در اسلام

همه ادیان مقدس الهی، خصوصاً اسلام درتقویت این صفت نیک توصیه های فراوان کرده اند.

·            قرآن مجید می فرماید: «إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْتُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلى أَهْلِها» (نساء؛58) همانا خداوند به شمافرمان می دهد که امانت ها را به اهل آن بدهید.
 
·           در آیه هشتم از سوره مؤمنون نیز امانتداری و رعایت امانت از صفاتو خصلت‌های انسان‌های باایمان معرفی شده استوالذین هم لاماناتهمو عهدهم راعون»
·            
             حضرت امام صادق ـ علیه السلام ـ فرمود: «ان الله عزوجل لم یبعثنبیاً الا بصدق الحدیث و اداء الامانة الی البر و الفاجر»
 
خداوند هیچ پیامبری را بر نیانگیخته، جز به راستگویی و ادایامانت به نیکوکار و بدکار.
·            حضرت باقر ـ علیه السلام ـ فرمود: «ثلاث لم یجعل الله عزوجل لاحدفیهن رخصة: اداء الامانة الی البر و الفاجر...» خداوند اجازه ترک سه چیز را به هیچ کس نداده: یکی رد امانت (به صاحبش) می باشد چه نیکوکارباشد چه بدکار... .
 
پیامبر اسلام، قبل و بعد از بعثت به «محمّد امین» معروف بود و مردم اشیای گرانبهای خود را نزد آن حضرت بهامانت می سپردند. حتی در شب هجرت (لیلة المبیت) که رسول خدا مخفیانه ازمکه خارج شد، امانتهای مردم را که اغلب از کفار بودند، نزد «امّ ایمن» نهاد و به امیرمؤمنان ـ علیه السلام ـ فرمود که در موقع مناسب به صاحبانش برگرداند.
 
·          امیر مؤمنان ـ علیه السلام ـ فرمود: سوگند می خورم که لحظه ایقبل از وفات پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ سه بار از او شنیدم که فرمود:«یا اباالحسن اد الامانة الی البر و الفاجر فیما قل و جل حتیفی الخیط و المخیط» ای علی! امانت را به نیکوکار و بد کار پس بده، کمباشد یا زیاد، حتّی نخ و سوزن.
 
·            همچنین آن حضرت در یکی از وصیتهایش فرمود:«ادّوا الامانات ولوالی قتلة الانبیاء» امانتها را رد کنید، گرچه به قاتلان پیامبران باشد.
مطالبی که بیان شد، اهمیت بسیار زیاد امانتداری را میرساند که ضامن قوام و بقای روابط اجتماعی بر پایه اعتماد عمومی است.
·           
             ابوحمزه ثمالی می گوید: از امام سجاد ـ علیه السلام ـ شنیدم کهبه شیعیان می فرمود: بر شما باید به ادای امانت، به خدا سوگند اگرقاتل پدرم حسین بن علی ـ علیه السلام ـ شمشیری را که با آن پدرم رابه قتل رسانده، نزد من امانت گذارد به او بر می گردانم.
 

 







تاريخ : سه شنبه 29 مرداد 1391برچسب:,
ارسال توسط علیرضا پاکدل